måndag 15 oktober 2012

Dagens Industri om bolånetaket

Dagens Industri har nyligen (strax före kl. 20.00 i kväll) publicerat en artikel på sin nätversion med rubriken "Byggbolagen ger FI bakläxa". Ingressen har följande lydelse: "Finansinspektionen har fel som hävdar att bolånetaket inte hämmar bostadsbyggandet. Det anser flera företrädare för landets största byggbolag. Samtidigt öppnar nu Moderaterna för en ändring av bolånetaket."

Ingressen låter möjligen lite mer dramatisk än innehållet i artikeln. Jag uttalar mig i artikeln om min syn på bolånetaket och förhåller mig till den diskussion som har ägt rum under de senaste dagarna. Jag har tidigare skrivit här på bloggen om bolåntaket, dels i december förra året, del i mars i år.

Till att börja med är det viktigt att slå fast att bolånetaket enligt Finansinspektionens rapport från i våras har lett till en bolånemarknad som inte längre utgör något som helst hot mot den finansiella stabiliteten. Siffrorna i den aktuella rapporten visar tydligt att andelen lån med en belåningsgrad över 85 % har minskat sedan taket infördes. Bara omkring 9 % av alla nya bolån har en belåningsgrad över taket. Motsvarande siffra för 2009 var 20 %.

Jag har således grunduppfattningen att bolånetaket har varit bra för den finasiella stabiliteten, men att man bör vara öppen för om sådan fiansiell stabilitet kan upprätthållas på andra alternativa sätt. Att den kan påvisas negativa effekter i enskilda fall - som en effekt av bolånetaket - kan inte förnekas. Min egen uppfattning är att det inte får förekomma vårdslös kreditgivning. Den kreditprövning som ska ske innan lån beviljas måste vara noggrann och kan säkert vara mer individuellt anpassad vilket skulle kunna innebära att belåning kan ske till högre nivåer än vad som följer av bolånetaket. Detta under förutsättning att kreditrisken fortfarande ligger på en önskvärd nivå. I andra fall kan det kanske vara aktuellt med exempelvis amorteringskrav. Det borde således kunna finnas utrymme för mer nyanserade och individuellt anpassade bedömningar under förutsättning att bolånetakets bakomliggande syften kan upprätthållas.

Här och här finns länkarna till mina tidigare blogginlägg om bolånetaket. Det första inlägget avser ett möte med trähustillverkare och det andra avser Finansinspektionens rapport om bolånetaket.

2 kommentarer:

  1. Konstigt att dom kunde bygga för 10 år sedan när priserna var hälften mot idag!

    Men det är väl som vanligt din generation berikar sig på bekostnad av min.

    Problemet börjar dock bli ditt i takt med att dina kärnväljare förslavas av bankernas kreditgivning. Men du vill ha mer av detta!

    15% i kontant insats anses vara omöjligt att få ihop enbart för att priserna är på en ohållbar nivå och det är där skon klämmer. Du och dina kollegor skulle ha tagit tag i detta för 10 år sedan.

    Mvh Steven

    SvaraRadera
  2. Jag tror personligen att bolånetak är ett måste för att inte skapa en bubbla. Framförallt nu när räntan är så otroligt låg.

    SvaraRadera