måndag 3 oktober 2011

Krakow, Polen och "ledamotens tekniska utrustning"

Jag befinner mig i Krakow i Polen sedan sent i lördags för att delta i en konferens om den inre marknaden som anordnats av det polska ordförandeskapet. Enligt taxichauffören som körde mig från flygplatsen till hotellet är Krakow "världens vackraste stad". Jag håller i och för sig inte med om det, men kan bekräfta att det finns mycket i staden som är både storslaget och vackert.

Jag har återigen funderat på vilka värden i en stad som gör den trivsam och skapar en trevlig, levande och intressant atmosfär. Sådana frågor har jag haft anledning att fundera på många gånger under den senaste tiden inom ramen för partiets storstadspolitikutvecklingsgrupp, som så här långt i princip bara har inventerat problem och gjort ett antal nedslag i den så kallade verkligheten.

Några givna komponenter i en trivsam stad är närheten till vatten, parker och grönområden, tät stadsmiljö med många restauranger och kaféer, öppna torg, vackra (ofta historiskt intressanta) byggnader, uteliv med många uteserveringar och människor, som förhoppningsvis är glada och vänliga. Människorna i Krakow utgör inte något problem och möjligen är det så att i trivsamma städer blir människor glada och vänliga.

Jag har tidigare - här på bloggen - skrivit om "ledamotens tekninska utrustning" på grund av ett starkt missnöje med den dåvarande tjänstemobiltelefonen. Den senaste mobiltelefonen - en Iphone4 - har jag varit mycket nöjd med fram till i går kväll då den plötsligt visade sig vara helt död. Det har inte gått att väcka liv i den och jag undrar vad det kan bero på.

Under förra veckan bytte jag både stationär och bärbar dator vilket ledde till problem med överföringen av filer. Detta är inte helt löst ännu. Som pricken över i fick jag för första gången också utrymma från hotellet i natt - som det visade sig senare - på grund av ett falskt larm. Det komiska var dock att det verkade inte gå att stänga av det ljudliga larmet som upprepade samma signal gång på gång följt av distinkta fraser först på polska, sedan på tyska och på engelska om att utrymning måste ske. Detta pågick under nästan 30 minuter trots att hotellet är nästan helt nybyggt. Inte kan väl orsaken ha varit byggfel!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar