lördag 19 mars 2011

Sverige har gott anseende i Europa


Efter en lång resa under fredagen från Stockholm till Lissabon och därifrån vidare till Porto blev jag upphämtad utanför flygplatsen för att - som jag trodde - bli skjutsad till något närliggande hotell i Porto. Jag visste bara att jag skulle till CDS-PP:s kongress i Portugal. Nej, det blev nästan två timmar till i bilen (en stor svart Mercedes med en chaufför i vit skjorta). Till slut hamnade jag på Casa da Insua cirka 30 kilometer utanför staden Viseu. Ett helt otroligt gammalt slott som renoverats till en intressant blandning av gammalt och nytt.

I dag har jag varit på CDS-PP:s kongress i centrala Viseu och träffat många olika personer, däribland CDS PP:s partiledare Paulo Portas (som syns på bilden ovan). Han uttryckte omedelbart positiva omdömen om vår statsminister Fredrik Reinfeldt som han ansåg vara en mycket kompetent och duktig person (för övrigt betyder texten på bilden i anslutning till Paulo Portas tal: "Ledarskap för Portugal"). Och ledarskap det behöver Portugal verkligen, inte minst med tanke på landets ekonomiska situation. Mycket tyder på att man kan gå mot ett nyval inom ganska kort tid. Från olika håll lyfts Sverige fram som ett föredöme i Europa för sin ekonomiska politik, hantering av arbetslöshet och tillväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar