onsdag 2 mars 2011

Dagens debatt om nya fastighetsmäklarlagen

I dag har jag debatterat nya fastighetmäklarlagen i kammaren. Det var inte så mycket debatt om själva lagen eftersom samtliga riksdagspartier stod bakom lagförslaget. Däremot hade vänsterpartiet motionerat om att fastighetsmäklare inte borde vara opartiska mellanmän som har skyldighet att ta tillvara både säljares och köpares intressen. Man önskade en utredning om detta. Jag försvarade den gällande ordningen där fastighetsmäklarens ställning i detta avseende i stället gjorts tydligare.

Mitt anförande finns ännu inte att tillgå i textform via riksdagens hemsida. Däremot går mitt anförande att se i Webb-TV. Här är länken. Gå till sidan 3 och scrolla ned till punkt 25, klicka på ärendet och därefter på mitt namn.

Min utskottskollega Maria Abrahamsson har bloggat om vad vi i moderata civilkommitten har gjort i dag, varvid hon också har berört fastighetsmäklardebatten. Här är länken till hennes blogginlägg.

UPPDATERING
Nu har riksdagen publicerat mitt anförande i textform och det kan läsas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar