onsdag 25 augusti 2010

Anförande om vårdnadstvister

Idag kommer jag att hålla ett anförande hos föreningen Pappa-Barn i Uppsala, om vårdnadstvister och hur de kan lösas på ett bättre sätt än idag.

Jag har skrivit om vårdnadstvister ett antal gånger här på bloggen förut, så det är inga nyheter jag kommer att presentera. Jag, och Moderaterna, menar att vårdnadstvister skulle kunna lösas på ett annat sätt än det görs idag.

Onödigt många vårdnadstvister slutar i domstol. Detta har sin grund i att många föräldrar har svårt att komma överens om vårdnad med mera i anslutning till en separation eller skilsmässa. Det är inte ovanligt att många känner stark aversion mot sin tidigare partner, vilket försvårar samarbetet när vårdnad och andra saker ska bestämmas. Utöver detta har vi i Sverige en processordning som tyvärr har en tendens att snarare förstärka konfliken mellan föräldrarna istället för att underlätta för föräldrarna att komma överens.

Moderaternas och min lösning är därför att erbjuda föräldrarna samarbetssamtal och medling, förändra processreglerna samt att gemensam vårdnad ska få starkare ställning än idag.

Läs gärna en debattartikel, av mig och Inger René, som publicerades på DN Debatt för ett drygt år sedan. Den ger en bra sammanfattning över problematik och förslag på lösningar.

Förslaget finns också att läsa i rapporten Mer jämställdhet med nya moderaterna (från sidan 30), som finns att ladda ner här (Slutrapport från utvecklingsgruppen Lika möjligheter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar