fredag 13 november 2009

Seminarium hos Makalösa Föräldrar

Jag har tidigare skrivit en kort introduktion till det seminarium som jag deltog i hos Makalösa Föräldrar tidigare idag. Mitt insats bestod i att delta i ett panelsamtal, tillsammans med representanter från fyra andra partier. Övriga deltagare var Maria Kornevik Jakobsson (C), Gunvor G Ericson (Mp) LiseLotte Olsson (V), Gudrun Schyman (Fi). Rubriken på seminariet var Hur får vi vårdnadsfred istället för vårdnadstvist?.

Det är svårt att på ett rättvist sätt återge mer än en timmes panelsamtal, därför blir min sammanfattning förhållandevis kort. Intressant var att jag och Gudrun Schyman i väldigt många fall landade på i stort sett samma slutsatser. Vi är helt överens om, även om vi hade lite olika ordval, att juridiken inte ska vara verktyget för konfliktlösning mellan föräldrar som ligger i vårdnadstvist med varandra. Juridiken kan sätta ramarna men i slutändan är lösningen på konflikten helt beroende av föräldrarnas förmåga att samarbeta. Ofta handlar en bra lösning om två föräldrar som orkar ställa sig över sina inbördes konflikter och se till barnet eller barnens bästa.

Inledningsvis fick vi också möjlighet att kommentera en undersökning som Makalösa Föräldrar genomfört. Rapportens tema var konflikter och konfliktlösning mellan föräldrar. Inte heller undersökningen kommer jag att kommentera med mer än att de resultat som framkom stämde väl överens med mina förväntningar.

Här finns ett pressmeddelande från Makalösa Föräldrar där undersökningen presenteras. Via Makalösa Föräldrars generalsekreterare Helene Sigfridssons privata blogg hittade jag också denna inför-artikel i Aftonbladet.

1 kommentar:

  1. Helt rätt att juridiken ska sätta ramar för konfliktlösningen. Ramarna måste tala om för föräldrarna att det bästa för barnen är att samarbeta.
    Att inte vilja samarbeta är det som ska straffa sig.
    /Janne Runsvik

    SvaraRadera